Utenriksminister Jonas Gahr Støre var blant dem som deltok ved seminaret ”Kultur,
humanisme og politikk” fredag 15. juni på Nasjonalbiblioteket. Talen hans kan
du lese her.
Deres kongelige høyhet og alle andre musikkvenner,
Gratulerer med dagen! Det er hyggelig å komme sammen hit med Kulturministeren,
det sier noe om samarbeidet og sammenhengen mellom Grieg-markeringer og kulturtiltak
hjemme som ute.
Edvard Grieg ga oss musikk med mening, musikk med røtter, musikk på vandring.
Komponisten og humanisten Grieg tok stilling, viste engasjement, fordi det var
ikke bare vellyd han hørte omkring seg. Han så også mennesket – enkeltmennesket
– og forfulgte grupper.
Grieg samlet folketoner, komponerte, spilte, dirigerte, studerte og reiste mye
i utlandet - men han så også urettferdighet. I et brev til Bjørnstjerne Bjørnson
i 1904 skrev Grieg; ”Retsfølelse og en stærk Harme når denne krænkes, har jeg
alltid eiet”. Rettsfølelse – hva har det med musikk å gjøre?
La meg begynne et annet sted, i en annen tid, hvor det også handler om rettsfølelse:
Da de første sprekker ble hugget i Berlinmuren høsten 1989, og vi andre satt
forundret ved TV-apparatene, tok den verdenskjente cellisten Mstislav Rostropovitsj
– eller bare Slava – med seg celloen og satte seg ved den største åpningen av
muren og spilte stykker av Bach.
Han spilte for livet. For andres liv. Han spilte musikk med mening.
”Jeg spilte av pur glede, det var jo muren i mitt liv som ble revet”, sa han.
Militære, politi og berlinere passerte, fram og tilbake, fra øst til vest, og
tilbake igjen, forvirret og glade.
Den kalde krigen tinte. Strengene brast. Ville det vare?
Det samme skjedde da Boris Jeltsin sto på panseret av en stridsvogn i Moskva
i august 1991 og startet opprøret mot kuppmakerne. Jeg har også dette bildet av
musikeren Rostropovitsj på netthinnen – eller TV-skjermen.
Verden holdt pusten. Men cellisten holdt fast i buen. I det historiske øyeblikket,
da situasjonen sto og vippet, holdt han frem kulturen, som en veiviser.
Musikk med mening, musikk med solid klangbunn, med en resonanskasse som tålte
og tåler mye.
*****
Det er et godt stykke – ja, det er egentlig en lang rekke av opus fra vår tid
og Rostropovitsj’ tid – og tilbake til Griegs tid. Grieg sto ikke på barrikadene
ved stridsvogner, Røde Plass eller ved en Kald Krigs mur. Grieg var spinkel og
helsen var sjelden god.
Men han hadde en skarp penn, hvite og sorte tangenter, en taktstokk, mange taktslag,
et stort hjerte, en tydelig stemme, og en tone og melodi som bar og som altså
fortsatt bærer.
Men han sto også på sine barrikader. Grieg var – som vi nettopp har hørt – en
av de nordmenn som engasjerte seg sterkest til forsvar av Alfred Dreyfus – den
uskyldig dømte jødiske offiseren – sammen med blant annet Emile Zola som i mars
1898 skrev sitt berømte ”J’accuse” i Paris-avisen L’Aurore.
Men Grieg var kanskje den som hardest fikk kjenne det på kroppen.
I et skarpt svarbrev på en forespørsel fra en fransk orkesterleder på denne tiden
skriver Grieg at han slett ikke kan komme til Paris og opptre for et fransk publikum.
Han var – i lys av Dreyfus-prosessen – ”indignert over den Foragt, hvormed man
i Deres Land behandler Lov og Ret”, med Griegs egne ord.
Brevet ble oversatt og publisert i de store europeiske aviser, og det ble et
stort oppstyr. Griegs ord ble tillagt vekt i en situasjon hvor Dreyfus-saken ble
et symbol på frie tanker, rettferdighet og demokrati, som preget det politiske
liv, som preget kulturlivet.
Dette er et kjent kapittel fra Griegs liv. Et litt mindre kjent avsnitt er det
kanskje at da han igjen dirigerte i Paris, i 1903, ble han møtt med en kolossal
pipekonsert fra mange av de 3.500 tilhørere, han måtte vente lenge før han kunne
komme på plass på podiet og heve taktstokken, og konsertsalen måtte ha ”tredobbelt
forsterket” politistyrke for å kaste ut bråkmakerne, som det het. ( – Det var
leven på den tiden òg!)
En stor politieskorte fulgte Edvard og Nina Grieg til hotellet etterpå, og beskyttet
dem som ”en kordon”, som Grieg senere skriver.
Og for å trekke de lange linjer; den 22. oktober i år arrangeres det et seminar
og konsert i Paris med utgangspunkt i – ja, som et påskudd – Dreyfus-saken og
Griegs engasjement.
*****
Jeg har av Grieg-markeringene i år – ja, og av Ibsen-året i fjor – latt meg inspirere
til å se noen linjer – noen kjennetegn – mellom musikk og utenrikspolitikk, mellom
musikk og internasjonale forbindelser, og litt hvordan dette preger blant annet
Utenriksdepartementets og utenrikstjenestens arbeid.
Jeg tenker på fire hovedlinjer. Den første – som et preludium – er denne:
Musikk er et universelt språk, et felles språk.
Gjennom musikk kan alle kulturer møtes og kommunisere. På tvers av språkkretsene
snakkes musikk flytende. Man lytter til hverandre, spiller, opplever, lærer, forstår.
Sammen.
Musikk er dermed et internasjonalt uttrykk, et unikt globalt redskap.
Man trenger kun instrumenter, ofte bare ens egen stemme. Men langt viktigere:
Man må kunne lytte, leke, glede seg, erfare og erkjenne.
Så har jeg latt meg fortelle: Musikkens former har ”urmønstre”, toner som kan
gjenkjennes over hele verden. Melodien i ”Morgenstemning” fra Griegs ”Peer Gynt”
finnes i folkemusikk over hele verden, ikke minst i Østen, og kan spilles – ikke
bare ved å bruke understrengene på vår hardingfele, eller de svarte tangentene
på et piano – men på mange slags instrumenter. ”Morgenstemning” dukker opp i Peer
Gynts minne – i hans indre – der han ligger nesten bevisstløs på stranda i Marokko
– eller ved Sfinksen i Giza under den store forestillingen i Egypt i fjor høst.
Peer Gynt med øret til sanden. Nesten med hodet i sanden? Peer får i alle fall
noe å tenke på. Og nettopp dette får Grieg frem, ”Morgenstemning”, melodien alle
kjenner igjen, over hele verden, som sin egen.
Dette gjenkjennelige – identifiseringen – kommer også godt frem i Grieg-kjenneren
Erling Dahl jr.’s nye bok om ham. Ja, jeg fikk et eksemplar av ham akkurat nå
– takk skal du ha!
Min første refleksjon handler med andre ord om at i vår verden bidrar musikkens
universelle språk til menneskehetens felles erfaringsgrunnlag og referanseramme
– og at nettopp dette bidraget trengs.
Mitt andre punkt av disse fire er dette: Som andre kunstformer forutsetter musikk
kreativitet, nysgjerrighet, en søken etter noe - ja etter innsikt, fordypelse
og refleksjon.
Refleksjon – og ikke bare automatiske reflekser, som verden er så full av – er
kvaliteter som bringer oss mennesker og verden fremover. Dialog mellom musikere,
komponister og andre kunstnere, jam sessions, festivalorkestre, dialogen mellom
musikere og tilhørere, lyttere, publikum; alt dette skaper rom for nye klanger,
nye og store tanker, dristige løsninger, uprøvde idéer, møte med utfordringer.
En skapende prosess. Vi må bare høre etter.
Dessuten kan ytringer, tanker og muligheter oppstå som vi politikere – og andre
dødelige - kanskje ikke alltid så lett kan ser – ei heller målbærer.
Derfor – min andre refleksjon – er følgende:
Jeg har tenk på dette at noe av det musikere og andre kunstnere kan lære alle
oss andre er både kreativitet og samspill – og sammenhengen mellom de to.
Og noe av det viktigste musikken gir oss, hjemme og i utlandet, er felles opplevelser,
et møte med vår felles kulturarv, et møte med oss selv. I en situasjon hvor hver
by og grend i Norge med respekt for seg selv, og med en aktiv kulturkonsulent
på plass i kommunehuset, er det etablert en festival, en musikkfest - hvor nettopp
denne type samhandling og fellesopplevelser har mye for seg. Bivirkningene er
mange og gode. Verdiskapning langs mange skalaer.
Dessuten: Erfaringsutveksling mellom kunstnere og kulturarbeidere er ofte preget
av frimodighet, en ramme av gjensidig respekt, av evnen til å lytte. Og dermed
så mener jeg at dette er en god modell. Det er mange eksempler på at den kulturelle
arena har stor betydning i å etablere eller opprettholde kontakt der fastlåste
holdninger ellers skaper konflikt.
Kultur kan dermed være fredskapende, og kultur kan løfte dagsorden opp en oktav,
til spørsmål av felles betydning, som man kan enes om, en grunntone. Ved hjelp
av kultur kan også viktige – og kanskje også sensitive – emner, som sensur, ensretting,
ytringsfrihet, trosfrihet og likestilling tas opp – i sammenhenger der det politiske
språket ikke når frem.
Kulturkontakt er spesielt viktig overfor land og samfunn vi ikke kan nok om,
som vi ikke forstår helt. Kulturkunnskap kan gjøre fotarbeidet.
Og Edvard Grieg har selv skrevet at ”selvfølgelig er det først og fremst Videnskab
og Kunst som idealt repræsenterer det ene Folk ligeovenfor det andet”. Vitenskap
og kunst.
Så til tredje refleksjon, som handler om tilhørighet.
Den globale konsertsal – enten det er i verdensbyene eller på verdensveven, www.dott
– reflekterer alle strømninger i dag, alle kulturuttrykk og kulturinntrykk. Den
teknologiske utviklingen har åpnet for ubegrenset tilgang på informasjon om andre
lands kulturer, kunstverk, musikkformer, musikere, komposisjoner. Vi har tenåringer
som laster ned det de ønsker å høre, hele tiden, ja gjerne remixer like godt selv,
eller fyller opp på sin fars ipod!
Denne informasjonsrevolusjonen er en svært synlig og hørbar del av globaliseringen.
Men om den er like lydhør, er et annet spørsmål.
I dette lydbildet er den enkelte norske kunstner viktig for Norge som nasjon.
Hun formidler sin samtid, sitt miljø, sine erfaringer, sin oppvekst.
Dette gjorde også Grieg, fra de første harde dagene ved konservatoriet i Leipzig
som femtenåring, og videre gjennom hele livet, København, Paris, Brussel, Berlin,
Bergen.
Han brakte norsk kulturarv ut – men kanskje enda viktigere: Han brakte livsnødvendige
utenlandske kulturimpulser inn, til Norge. For det kunne trenges. I 1898 tok Grieg
for eksempel initiativet til det som ble forløperen til Festspillene i Bergen,
som egentlig startet over 50 år etter, ved å invitere et stort og profesjonelt
europeisk orkester til Bergen, for å vise hvordan det kunne spilles. Vi hadde
noe å lære utenfra, det ble tydelig.
Norsk kulturarv, vår egen kulturelle identitet er våre bidrag til det globale
mangfold, den globale veven. Kulturarven er også grunnlaget for vårt eget selvbilde
– og med på å forme andre folks oppfatning av oss – vårt omdømme.
Og så er det nok slik, at vårt selvbilde og vårt omdømme ikke alltid stemmer
– og Grieg var blant dem som ofte advarte mot dette han kalte norsk ”chauvinisme”.
Men like fullt: Kulturarv og kultur er en betydelig utenrikspolitisk kapital
– det merker jeg hver dag. I utenriksfart har vi ikke bare med oss olje, gass,
fisk og strikkegensere. Vi tar med kreativiteten, kunsten, musikken.
Det gjelder også i utenrikspolitisk arbeid, i våre kontakter, i vår samhandling.
Vi ønsker mer av det. Vi ønsker å øke satsningen på kultur i utenrikspolitikken.
Vi har gitt det et løft.
Ett tilfeldig eksempel: Den årlige europadagen, 9. mai, ble storstilt feiret
blant annet i Bucuresti i Romania, det nye EU-landet, vår nye partner i EØS, hvor
landets nasjonale opera hadde laget en festforestilling med fullsatt sal – og
fremførte – ja nettopp Ibsens og Griegs ”Peer Gynt”. Ikke vet jeg om globetrotteren
”Peer Gynt” oppfattes som EU-tilhenger – etter min mening kan hans noe delte personlighet
utmerket bli til arketype for både tilhenger og motstander (det er det geniale,
for det er vi kanskje alle? – ) men verdensborger var han jo, og både diktverket
og musikkstykket er verdenskjent.
Et annet eksempel: Akershus Fylkeskommune har et samarbeid med et museum for
moderne kunst i Brasil – et prosjekt kalt ”Kunstfyret” – hvor barn og unges skapertrang,
og ny teknologi, nå tar fatt i Griegs akkorder.
Eller studentene ved en musikkhøyskole i Berlin som sammen med kolleger i Oslo
skaper nytt på arven fra Grieg. Det er samhandling – med kulturen som grunntone.
Og så, til min fjerde refleksjon, og tilbake igjen til Grieg og Dreyfus: Kunstnere
kan, som få andre, peke på urett, diskriminering, intoleranse – og de kan holde
frem de universelle, allmenne idealer, som for eksempel er å finne i FNs erklæring
om menneskerettigheter.
Som nå under Amnesty Internationals kampanje lansert for to dager siden – ”Make
Some Noise” – musikk og kamp for menneskerettighetene. En femtimanns gitarparade
– gitarkameratene ganger 10 – marsjerte opp Karl Johan. Det er forfriskende og
bra!
I internasjonalt arbeid, i utenrikspolitikken, er nettopp engasjementet, solidariteten,
det avgjørende, og likegyldigheten vår alles fiende. Vi trenger engasjerte norske
stemmer. Som synes, som høres, i ”det større norske vi”, i en mer sammensatt norsk
befolkning.
På den måten er norske kunstnere også en utenrikspolitisk ressurs – utover det
at kunst er viktig nok og verdifullt nok i seg selv. – En digresjon her: Jeg har
en eske med de flotte Grieg-CD’ene som spesielt er laget for årets markering,
og den er jeg veldig glad for å kunne gi bort til kolleger og andre besøkende.
I utenrikspolitikken må man stå for verdier, være en synlig deltaker med vilje
til samtale og dialog, til kompromisser, til å se løsningene. Og musikere bruker
jo faktisk også ytringsfriheten gjennom det de skaper.
Alle store utfordringer i dag er internasjonale i sin natur – ta klima, energi,
fattigdom, menneskehandel, korrupsjon – og for å møte disse utfordringene, ta
del i løsningene, må det sivile samfunn trekkes med, med kompetanse, ideer, nettverk.
Dette er noe kunstnere og kulturarbeidere kan. Med kunstverk som bøker, filmer,
tegninger, komposisjoner – og med holdninger, med ytringer. Som Grieg. Hans idealer
og visjoner ga ham en stemme, ute i verden, gjennom noter, gjennom brev – ja,
som vi selv vil komme til å ha alt for få av fremover – og gjennom samtaler.
Venner,
Det er altså 164 år siden Edvard Hagerup Grieg ble født i Strandgaten i Bergen,
og det er 100 år siden han døde. I fjor markerte vi Ibsen-året – ikke minst her
i dette hus. Neste mann ut, i 2008, er Henrik Wergeland, så Knut Hamsun i 2009,
og 2010 står i Bjørnstjerne Bjørnsons tegn. Vi er inne i gullrekka, førstefemmeren.
Nasjonalbiblioteket vil få nok å gjøre. Vårt arvesølv.
Som komponist omskapte Edvard Grieg lydkulissene i norsk natur. Han brakte noe
urnorsk – men også noe folkelig, hverdagslig, ja gjenkjennelig – inn i verdens
konsertlokaler. Grieg la øret til bakken, skrev ned, satte toner til, komponerte
videre.
Som musiker og samler – eller sampler – åpnet Grieg et musikalsk skattkammer,
og han brakte det ut. Edvard Grieg ledet an i nasjonsbygging og forankring av
en egen norsk kulturell identitet - ’vi ere en musikknasjon, vi med’.
Men at berømmelsen skulle vare, trodde ikke Grieg på selv. Til en utenlandsk
journalist sa Grieg rett før han døde; ”Jeg har ingen pretensjoner om å være i
en klasse med Bach, Mozart og Beethoven. Deres verker er evige, men jeg har skrevet
for min egen tid og min egen generasjon”. Her tok altså Grieg feil. Og det er
jeg glad for.
Når jeg tar i mot utenlandske kolleger eller andre gjester fra utlandet – ja,
også presidenter, som den kinesiske – og ofte til Bergen, så er det aller fremste
ønske for mange nettopp å besøke Troldhaugen og sitte ved Griegs eget flygel.
Ved tangentene. Tett på.
Og så, 100 år etter, er vi her, og Grieg er fortsatt sterkt til stede, som et
idol, i musikkrom, studioer, konsertarenaer, og på nettet – ja, da jeg ”googlet”
Edvard Grieg, så kom det opp 1.370.000 treff, på 0.14 sekunder. Ett av disse nettstedene
er forresten utenrikstjenestens egne sider, Norgesportalen, med sine 19 språk.
Kunst og kultur er helt avhengig av brytninger med utenlandske miljøer for å
vokse, for å skape. God kunst er ikke innadvendt. God kunst strekker seg ut. –
Det ble vi også minnet om da forfatteren Per Petterson mottok den prestisjefylte
internasjonale litteraturprisen i Dublin i går. Internasjonale kulturelle møteplasser
gir vekst gjennom utveksling av impulser, ideer, erfaringer. Dessuten er de kulturelle
rettigheter som vi vet en del av de umistelige, universelle menneskerettighetene.
Et sterkt og levende kulturliv garanterer for mer fredelig, demokratisk samfunnsutvikling.
For ikke å snakke om verdiskapning.
Dette visste Grieg noe om. La meg derfor konkludere – i Griegs ånd – med disse
fire hovedlinjer, fire kjennetegn – mellom musikk og utenrikspolitikk:
Musikk som universelt, felles språk.
Musikk som samspill, samklang, samarbeid.
Musikk som gir både lokal og global tilhørighet.
Musikk som gir stemme til rettigheter, idealer, verdier.
Takk for oppmerksomheten.
|
|
Jonas Gahr Støre
Fra seminaret, f.v.: Kulturminister Trond Giske, ordfører Herman Friele, HKH Kronprinsen, MICs styreleder Elef Nesheim
og utenriksminister Jonas Gahr Støre.
|